Artık Hafıza I Residual Recollection

TUĞÇE DİRİ
ARAS SEDDİGH
RABİA SEYHAN

Artık Hafıza I Residual Recollection
20.05 – 17.07.2021

Simbart Projects Çukurcuma’da 20 Mayıs – 17 Temmuz 2021 tarihleri arasında gerçekleşen ‘Artık
Hafıza / Residual Recollection’ adlı grup sergisi Tuğçe Diri, Aras Seddigh ve Rabia Seyhan’in desen merkezli
son dönem üretimlerini bir araya getiriyor. Eserlerdeki mimari kesitler, dokular ya da semboller aracılığıyla
bilinçaltından taşarak kurgusalı gerçekle bir araya getiren melez imgeler, yeni anlam katmanları oluşturuyor.
Geçmişte yaşanan, görülen, öğrenilen, deneyimlenen veya unutulduğu sanılan bazı detayların yeniden
canlandırılmasıyla elde edilen bu görüntüler, sergi bağlamında hafızada “arta kalanlar” olarak tanımlanıyor.
Edinilen bilgiler ve bilinçli olarak kaydedilen görüntüler arasında uçuşan bu imgeler, sanatçıların bedenlerinin
ve zihinlerinin adeta bir uzantısı gibi davranan desen pratiğinde somutlaşıyor.

Çok katmanlı, karışık, kontrolü zor, kümülatif bilgi ve deneyimlerin mekanı olan hafızanın, çevresel
faktörler ve zaman algısının değişmesiyle birlikte nasıl bir dönüşüm geçirdiği sorusu, belki de sergideki
sanatçıların pratiğini değerlendirirken sormamız gerekenlerden biridir. Bu bağlamda Tuğçe Diri’nin
hatırladığı tarihi mekanlardan kesitleri ritüelistik bir çizim pratiğiyle canlandırdığı eserleri, geçmişte görülmüş,
deneyimlenmiş ve algıda seçilmiş olan çeşitli formlarla sembolleri yeni bir kurgu içine sokarak günümüze
taşır. Tezhip, hat, bezeme gibi geleneksel el sanatlarından esinlenerek çalışan sanatçı, geleneği ve tarihi
mekanları bir tür kimlik ve köken sorunsalı olarak ele alır. Diri için yineleme ve döngü, bir yandan kendisiyle
defalarca yeniden yüzleşmesindeki ve meydan okumasındaki ısrarının, diğer yandan da kainatın sonsuz
deviniminin görselleşmesi ve yüce bütünselliğinin hatırlanmasının ipucudur.
Rabia Seyhan, organize halden dağınık bir duruma geçişin simgesi olan harabe yapılar ve
yıkıntılardan esinlenerek yıkımı yaratıcı bir süreç olarak ele alır. Mekanın fiziksel ve matematiksel
formülasyondan tamamen bağımsızlaşarak düzensiz bir yığına dönüştüğü bu süreç, sanatçının
kompozisyonlarında tersine işler; yoğun bir simetri kaygısının varlığı, yıkımın yarattığı karmaşayla taban
tabana zıttır. Bu yapılardan yola çıkılarak oluşturulan desenlerde ise üretim pratiği, kavramın kendisinin aksine
ayrı ayrı parçalardan oluşan yapıyı yeniden inşa etmek üzerinedir.


Aras Seddigh’in pandemi döneminin başlarında gerçekleştirdiği ‘Yeniden Canlandırmak’ adlı serisi
ise zamansızlık, mekansızlık, dil ve kimlik arayışı gibi konuları, organik ve inorganik arasındaki geçişlerle ele alır.
Seddigh, kullandığı kağıdı da, kağıt üzerine yerleşen malzemeleri de yüzeydeki etkilerine göre seçer: Onun
dünyasında keskin hatlar veya çizgiler farklı bir zamanın ve gerçekliğin sınırını, uçucu renkler veya yumuşak
lekeler ise kurgunun sınırsızlığını imgeler. Sanatçı, geçmişte de kullandığı bazı görüntü ve sembolleri bu kez
yeniden canlandırarak farklı biçim ve öznelerin inşasını gösterir.

GİZEM GEDİK

 

The following two tabs change content below.

Mecmua İstanbul

Mecmua İstanbul yayın ekibi olarak az zamanda çok şey yapabilmenin günümüzde kayıp bir hazine haline geldiğini farkettik.  Zengin ve günceli yakından izleyen içeriklerimiz ile okuyucularımıza “kültür-sanat ile yaşamı” teşvik ediyoruz.

Son Yazıları Mecmua İstanbul (tüm yazıları)

BU SAYFAYI PAYLAŞ

.