Bedri Rahmi Eyüpoğlu
Bedri Rahmi Eyüpoğlu hiç şüphesiz ki,
“her anını dolu dizgin yaşamaya, aldığı her nefesin hakkını vermeye, yaşamı coşkuyla sevmeye adanmıştır.”
Çoğu zaman şiirlerine resmi, resimlerine şiiri katmıştır.
Öyle ki renklerle, çizgilerle, ya da sözcükler aracılığıyla yaşama sevincinden ve çoşkusundan bahsetmektedir.
Anadolu kültürünün, halk sanatlarının zenginliğini büyük bir duyarlılık ile sanatın birçok alanında açığa çıkarmıştır.
Usta sanatçı, Anadolu topraklarında ki zengin kültür ve mirasına eserlerinde temasal olarak daima yer vermiştir.
1911’de Giresun’da doğan sanatçı, hayatını Anadolu’nun farklı kentlerinde geçirmiştir.
İstanbul Güzel Sanatlar Akademisi’ni yani günümüzde Mimar Sinan Üniversitesi bitirdikten sonra Paris’ e gitmiştir.
1934 yılında ülkemizde ki “D Grubu Ressamlar” birliğine katılmış ve eserlerini sergilemiştir.
Bedri Rahmi Eyüpoğlu
Yıllar önce dünya hayatını terk etmiş olsa bile bizlere bıraktığı eserleri ile yol izi ustalar arasında olduğu fikrine sahibim.
Doğaya tutkun olması, yaşama en çok ta Anadolu’ya bitmez tükenmez sevgisi ile benim için yüzyılın vazgeçilmez sanatçıları arasında yer almaktadır.
Hem şair hemde ressam oluşuyla tam bir sanat adamıdır. Serbest ölçüyle ve kendine has üslubuyla ortaya koyduğu şiirlerinden en çok ta aşk ve sevgi üzerine yazdıkları, toplum tarafından sevilmiştir.
Kendi döneminin edebiyatçı ve sanatçılarına yazdığı şiirleri ile ayrıca meşhurdur.
Nazım Hikmet’ e yazdığı şiir gibi;
Şiirin, gökyüzü gibi, herkesinse
Sen Kızılırmak kadar bizimsin!
En büyük ustası dilimizin
Canımız ciğerimizsin”İnsana yakışan çok şeyden bahsetmiştir.
Anadolu masallarından, türkülerden, el işlerinden, nakışlarından, topraktan hatta İstanbul’ dan…
62 yaşında vefat etmiş olan sanatçının resim alanında ki çalışmaları sırasında Anadoluyu gezdiği anlatılmaktadır.
Halkın sorunlarını gözlemlediği ve bunu resmettiği şeklinde rivayetler yer almaktadır.
Yaşadığı dönem içerisinde kimi çevrelerce;
“yapay tavrı ve sanat anlayışı” olduğuna dair yorumlar nedeniyle kimi zaman sanatçı olarak konumlandırılmamıştır.
D Grubu ressam
Musée de L’Homme’ da ilkel kavimlerin sanatlarını inceleyerek Anadolu ait motifleri ve simgeleri kullanmaları Bedri Rahmi’nin şahsına münhasır sayılabilir.
Fransa’da yaşadığı dönemlerde;
Gauguin, El Greco, Cézanne, Matisse, Braque, Chagall gibi ustaların resimlerinden, tarz olarak etkilendiği söylenmektedir.
D Grubu ressamlar arasına katılan Eyüboğlu, grubun sert geometrik formları ön plana çıkartan analitik kübizm anlayışına oldukça ilgi duymuştur.
ŞİİRLERİ
Yaradana Mektuplar (1941)
Karadut (1948)
Tuz (1952)
Üçü Birden (1953)
Dördü Birden (1956)
Karadut 69 (1969)
Dol Karabakır Dol (1974)
Yaşadım (1977)
Gezi ve Deneme
Cânım Anadolu (1953)
Tezek (1975)
Deli Fişek (1975)
Resme Başlarken (1977)
Monografi
Nazmi Ziya (1937)
RESİMLERİ
Paris, 1930
Mustafa Eyüboğlu, 1933
Yazılı Natürmort, 1936
Salı Pazarı, 1938
Eren, 1940
Nallanan Öküz, 1947
Düşünen Adam, 1953
Köylü Kadın (Tren-Yataklı Vagon)
Karadut Satıcısı, 1954
Çömelmiş Köylü, 1972
Bedri Rahmi Eyüpoğlu, başlıca Resim ve Heykel müzesinde olmak üzere Milli Kütüphane Koleksiyonunda ve bir çok özel koleksiyonlarda bulunan eserleri ile birden çok sanat alanında daima evrensel hizmette bulundu.
Büyük usta aynı zamanda, Halk Sanatı ve sanatçısının yapıtlarına temsili kaynak olarak gösterilir.
Bedri Rahmi’nin ressamlığı ve hocalığı yanında şairliği de oldukça güçlü ve çoşkuludur.
Kendisini daima saygıyla anıyorum, ruhu şad olsun!
Yeni bir yazı da görüşene dek, hoşça kalınız…
Son Yazıları Tülay Çağlar Kadı (tüm yazıları)
- Türk Tarihinde İz Bırakan Kadınlar - Nisan 2, 2024
- Fotoğraf Yarışması Başvuruları Başladı - Nisan 2, 2024
- Genç yetenek İlyun Bürkev - Şubat 29, 2024