AYŞEGÜL KAYCI
MERYEM’İN ESRARI / THE MYSTERY OF MERYEM 2019
‘Doğanın Tüm Mevsimlerini Ruhuna Kökleyen Ozan’ olarak nitelendirdiğim Asuman Susam Plasenta’sında doğum ve yaşam arası, bitişe doğru giden yeni-yeniden başlangıç eylemlerini, kırılganlığın metaforik dile gelişi, doğa ile kökleşme arzusunun bir tür metamorfoz çağrışımlar yaratması, ‘ben’ ile yüzleşme çağrısı bende bir tür labirent yarattı. Çeşitli duygulara sahip dişil ruhların labirentini..’
Kavramsal Metni: Bu çalışma, 2018 yılında ödüllü şair Asuman Susam’ın piyasaya çıkan ‘Plasenta’ kitabından esinlenilmiştir. Zihnimde yeniden oluşa duyulan arzunun zeminine doğayı ve benden olanı-bedeni-en yakın hissettiğim şeyi- koyarak önce eskizlerde sonrasında fotoğraflanarak içten dışa yol almıştır.
Şiirlerin kavramsal yaklaşımı, bende ağırlıklı olarak doğan ve doğuran bedenin kendisi ile sessizce kurduğu iletişim biçimini sorgulatmıştır. Dişil bir ruhta bu iletişim biçimi hem çeşitlilik sunar hem de zıtlık. Bu durum, biz insanlığa, bütünü görmeye zorlarken içe bakmayı da zorlamaktadır.
Meryem’in Esrarı Eseri ve Süreçleri Hakkında
Yazı bedenle bedene yazılanmış’, ‘cahil bir taydım ben de bir vakitler’, ben bir tesbihböceği hayretiyim’, ‘yağmur gibiydim parçalı ben’, ‘bir iç hazırlıyorum, bir BEN yatağı’, emin miyiz BEN de?’, bu yabancı BENden’, ‘öz mü özne mi kalır bu BENden’, ‘bedenimdeki izler,, hepsi sonradan’, ‘bedenimde göç başlıyor, yabancı acı’, ‘gedik açıldı, içim yarıldı çoktan’. Yukarıdaki ‘Ben’ olma çeşitliği, ödüllü şair Asuman Susam’ın son kitabı ‘Plasenta’nın farklı sayfalarında bulunan şiirlerden alıntılardır. Doğanın tüm mevsimlerini ruhuna kökleyen ozan olarak nitelendirdiğim Susam’ın son kitabı ‘Plasenta’, doğum ve yaşam arası gelgitleri, yeni-yeniden başlangıç eylemleri, kırılganlığın metaforik dile gelişi ve doğa ile kökleşme arzusu ile zihnimde çeşitli çağrışımlara sebep olmuştur.
Proje başlığı, kitabın 27’nci sayfasında bulunan şiirin başlığıdır. 7’nci satırında ‘Filizlerime tutuna tutuna ayaklandım’ cümlesinin, çalışmalarımın ortaya çıkma sürecinde tetikleyici olduğunu belirtmek isterim. Zihnimde yeniden oluşa duyulan arzunun zeminine doğayı ve benden olanı- bedeni- en yakın hissettiğim şeyi- koyarak derinlikli tefekkür hali ile önce eskizlerde sonrasında fotoğraflanarak içten dışa yol almıştır. En başında hayalini kurduğum ise bu satırların kurguladığım fotoğraflarla bir araya gelmesiydi. Bu bağlamda, günümüz sanatçılarından kaligrafiyi çalışmaları ile buluşturan Shirin Neshat’ın çalışmalarından, diğer yandan Fotoğraf Tarihinde epik şiirleri fotoğraflayarak görselleştiren Julia Margaret Cameron’un bakış çeşitliliğinden esinlendiğimi söyleyebilirim.
‘Meryem’ devrimci bir ruh taşır. Değiştirmek, dönüştürmek, var etmek ve ona itina göstermenin peşindedir. Bu onun dişil ruhu sayesindedir. Ve bu ruh kalıplaşmış bir düzende her zaman düzen bozucudur; rahatsız eder. ‘Plasenta’ bana bu düşünceleri hatırlatırken, projemin gidişatını belirleyen ikinci esin kaynağım ise metro beklerken tanıştığım ve hiç modellik yapmamasına rağmen beni kırmayıp projemi destekleyen ‘Behiye’dir. 7 yaşında henüz bir çocuk iken genetik bir rahatsızlıktan kaynaklı tüm saçlarının dökülmesi ve bedeninin yıllar süren yaşam direnişi, onunla derin bir bağ kurmamı sağladı. Fotoğrafladığım diğer arkadaşlardan birinin çocukluk travması sonucu geçmeyen kekemeliği, diğerinin büyümeyen göğsü beni, bizi, hepimizi bu projede buluşturdu. Tesadüfi olarak karşılaştığım bu dişil bedenler kurgusal olarak belirlediğim projede birer muse’ye dönüştüler. Doğada bir araya gelerek ‘Plasenta’dan yüksek sesle okumalar gerçekleştirdik. Bu durum ilk kez beni salt fotoğraf üretiminin dışına çıkardı. Kitabın içinden seçtiğim satırlar, el yazım ile baskısı alınmış çalışmalarımın üzerinde sezgisel olarak yol aldı ve tüm bunların neticesinde, 10 adet farklı kare ortaya çıktı.
2018 yılında Asuman Susam’ın ricası üzerine Plasenta kitabı için kendisinin fotoğraflarını medya için fotoğrafladım. Bu sebeple Plasenta’yı henüz yayına girmemiş iken okuma fırsatım oldu. Kitabın kendisi ve Asuman Susam ile yaptığım etkileşimli sohbetler doğrultusunda şiirlerine olan yoğunlaşmam, Susam’ın da izni ile bir tez projesine dönüştü. Fakat 2019 yılında sergilediğim bu tez projesi düşünsel yoğunluğumu sonrasında da devam ettirdi.
BİYOGRAFİ
1984 İstanbul doğumlu olan sanatçı 2019 yılında Dokuz Eylül Güzel Sanatlar Fakültesi Fotoğraf bölümünden mezun olmuş ve hemen ardından aynı bölümde Yüksek Lisansa kabul edilmiştir. Çeşitli sanat çalışmalarının yanında akademik olarak da Fotoğraf ve ekoloji paralelinde gelişen çevre bilinci oluşumunu Çağdaş Fotoğraf bağlamında araştırmaktadır.
SERGİLER VE ATÖLYELER
2013 Bursa Uluslararası Fotoğraf Festivali, Güneşin Şehri Van Sergileme
2013 Kuşadası Fotoğraf ve Sinema Sanatı Derneği, Gösteri ve Söyleşi
2014 Proje Müphem, Kare Sanat Galeri, Karma Sergi
2014 Halil Koyutürk, Workshop
2017 Ayşegül’ün Fotoğrafları – Beyoğlu Sokağı-Kartpostal sergisi. ( İlk Kişisel Sergi )
2017 DC Kozmos, Karma Sergi
2019 Gökhan Birinci, Güneş Baskı Atölyesi
2020 Galeri A- Güncel Sanat Atölyeleri- Sanat Eleştirmenliği
2020 Dünya Kadınlar Günü 8 Mart, Meryem’in Esrarı kişisel sergi
2021 Base 2021, Meryem’in Esrarı sergileme
PROJELER VE YAYINLAR
2017 Sanatatak, Hüseyin Gökçe, Uzak Yakın Çekimlerde Tenhalık Giderek Büyüyor
2017 Evrensel Gazetesi, Rosa Parks’ını Arayan Fotoğrafçı, (Röportaj)
2018-2019 Yazar Fatih Altınbeyaz Kitaplarının Kapak Fotoğrafları, Onur Kitap Yayınları
2019 Yedi Kiliseli Köy, Jef Klak Dergisi Yayınlanma
2020 İzmir Fransız Kültür Merkezi, Galeri A, İki Farklı Mekan Bir Dora Maar (metin)
2021 ‘Silahlar ve Çay’, ‘Nefes-siz’, ‘ Şampiyonluk Kupası’, ‘Doğurgan’ Kadın Harekatı Dergisi, 4 Çalışma Yayınlanma
2021 ‘Kaç Çeşit Uzak’ Yıldıztozu Dergisi Yayınlanma (metin)
2021 ‘Hatırla’ Artistbook, Bir Sanatçı Bir Defter online yayınlama
2021 KültüriçinAlan tarafından desteklenen ‘Değiş-Tokuş’ Projesi
Son Yazıları Tülay Çağlar Kadı (tüm yazıları)
- Türk Tarihinde İz Bırakan Kadınlar - Nisan 2, 2024
- Fotoğraf Yarışması Başvuruları Başladı - Nisan 2, 2024
- Genç yetenek İlyun Bürkev - Şubat 29, 2024